Przemysł wydobywczy, eksploatacja złóż

 

 

  1. PRZENOŚNIKI PŁYTOWE

Przenośniki płytowe są przeznaczone do transportowania materiałów w trudnych warunkach przeładunku, do ich przetwarzania oraz do transportu wielu różnych surowców mineralnych, jak rudy, węgiel i kruszywa.

przenośniki płytowe TAKRAF są montowane pod koszami zrzutowymi mobilnych lub półmobilnych kruszarek, są w stanie pracować z nachyleniem transportowym do 28 stopni. W celu zapewnienia  dłuższej żywotności przenośniki TAKRAF składają się z bardzo wytrzymałych ram z typowymi/standardowymi łańcuchami oraz za pomocą odpornych i niewrażliwych na wstrząsy panewek.

Produkcja obejmuje znormalizowane podajniki płytowe, a także specjalne podajniki o dużej wytrzymałości z dużymi wydajnościami przeładunkowymi przekraczającymi 10 000 t/h. Projekt podajnika fartuchowego jest dostępny w dwóch wersjach z zabudową wewnętrzną lub zewnętrzną. Zabudowa zewnętrzna oznacza, że łańcuchy są zamontowane na zewnątrz obszaru fartucha/kurtyny, co zabezpiecza zarówno łańcuchy, jak i rolki przed spływającym materiałem. Zabudowa wewnętrzna ma jednak swoje unikalne zalety, które zapewniają znacznie krótsze i lżejsze tuleje.

Podajniki płytowe TAKRAF są dostępne z napędami elektromechanicznymi sterowanymi częstotliwościowo lub bezpośrednimi napędami hydraulicznymi. Wybór napędu zależy od klienta i specyfiki miejsca pracy


 

2. PRZENOŚNIKI  TAŚMOWE  STOSOWANE  W  KOPALNIACH

Systemy przenośników taśmowych w sposób ciągły transportują wydajnie, na duże odległości, poprzez zakręty i surową rzeźbę terenu, materiały wszelkiej formy, w tym wydobyty i pokruszony kamień.

W górnictwie systemy przenośników taśmowych o wydajności do 20 000 t/h nie są rzadkością. Zgodnie z bieżącym rozwojem kopalni, często wymaga się przeniesienia lub przesunięcia przenośników jak również wymóg posiadania specjalnych cech dotyczących ich wydłużenia, w tym przechowywania taśmy na   ogonie i na zamontowanej na gąsienicach stacji napędowej końcówce czołowej.

Urządzenia do przechowywania taśm zmniejszają liczbę procedur cięcia i łączenia taśm podczas operacji przedłużania przenośników.

Innym typowym zastosowaniem przenośników odkrywkowych są mobilne punkty przeładunkowe, takie jak wózki zrzutowe, wózki z lejem zasypowym i głowice transportowe do podawania materiału na kilka przenośników znajdujących się poniżej.

Produkcja TAKRAF obejmuje wózki zrzutowe na szynach lub na gąsienicach jako mobilne połączenie między przenośnikiem zasypowym, a zwałowarką; a także wózki z lejem samowyładowczym na szynach lub na gąsienicach między koparką a stołem załadowczym przenośnika.

Stoły załadowcze do prac związanych z odkrywką i zwałowaniem są zaprojektowane jako przenośniki przesuwne, w których moduły przenośników są wyposażone w stalowe podkłady i szyny umożliwiające łatwiejsze dokonywanie zmian/rozdzielania.

Asortyment obejmuje również produkcję głowicy rozdzielającej i testowanie jej we własnych halach produkcyjnych.

Poza licznymi przenośnikami taśmowymi zainstalowanymi na całym świecie, w 2000 roku firma TAKRAF zbudowała system przenośników, z najdłuższym na świecie przenośnikiem jednokierunkowym, o długości 16,8 km; z których 16 km znajdowało się w pochyłym tunelu


 

3. PODAJNIKI TAŚMOWE

Podajniki taśmowe są przeznaczone głównie do regulacji ilości transportowanego materiału.

Te krótkie przenośniki taśmowe są stosowane do wydobycia materiału spod koszy zrzutowych lub koszy załadowczych. Konstrukcja przenośnika taśmowego musi uwzględniać specyfikę wymagań określonych przez transportowany urobek, a także jego pojemność i geometrię.

Podajniki taśmowe TAKRAF składają się ze wzmocnionej taśmy, solidnych i wytrzymałych kół zębatych oraz ramy z odbojnicą i zsuwnią ślizgową. Różnorodna oferta produktów obejmuje standardowe podajniki taśmowe, a także specjalne podajniki o dużej wytrzymałości z dużymi zdolnościami przeładunkowymi przekraczającymi 8800 t/h. W zależności od wymagań miejsca pracy i/lub wymagań klienta, istnieje możliwość wstępnego zmontowania maszyny w hali produkcyjnej  TAKRAF i wysyłki  w większych konstrukcjach/częściach pod wskazane miejsce


 

4. KOPARKI ŁAŃCUCHOWE ( BCE)

Koparki typu „łańcuchowego” (BCE) to maszyny górnicze urabiające w sposób ciągły z możliwością zdejmowania węgla, popiołu, kredy lub nadkładu znacznie poniżej poziomu jazdy.

Koparki tego typu nadają się zwłaszcza do prac, w których występuje znaczna niestabilność gruntu lub wysoki poziom wody gruntowej. W rzeczywistości możliwe jest również urabianie podczas zanurzonego łańcucha czerpakowego.

Istnieje możliwość  dostarczenia  szerokiej gamy maszyn o wydajności do
14500 m³/h, które są w stanie pracować w układzie zarówno wysokiego jak
i głębokiego urabiania z różną głębokością i wysokością. Głównymi elementami BCE są ciąg: łańcuchowy czerpaków z łańcuchem czerpakowym, zsuwnia kubełkowa, nieruchome lub zsynchronizowane nadwozie z wysięgnikiem przeciwwagi i podwozie z podtorzem szynowym lub podwozie z podłożem  gąsienicowym. Materiał transportowany jest na stół załadowczy za pomocą wysięgnika wyładowczego lub ruchomego mostu przenośnikowego lub bezpośrednio na przenośnik.

W związku z tym projekt koparki zawsze ma na celu spełnienie specyficznych wymagań i oczekiwań w zakresie optymalizacji, standaryzacji i konserwacji. BCE mogą pracować w trybie stołowym lub blokowym. W operacjach na stole, BCE porusza się po szynach lub na gąsienicach w kierunku prostopadłym do ruchu posuwisto-zwrotnego wzdłuż powierzchni pochyłej. W operacjach blokowych maszyna zamontowana na gąsienicy ze zsuniętym nadwoziem pracuje w trybie wysokiego lub głębokiego urabiania i podaje urobek na powierzchnię załadowczy za pomocą wysięgnika.

Największa dotychczas zbudowana BCE to TAKRAF Es 3750
o maksymalnej wydajności 14.500 m³/h; jej głębokość urabiania 31 m, wysokość urabiania 34 m.


 

5. KOPARKI KOŁOWE WIELONACZYNIOWE ( BWE)

Koparki wielonaczyniowe (BWE) to maszyny urabiające w sposób ciągły nadkład (półtwardy materiał, taki jak glina, piasek, żwir, margiel itp.), węgiel brunatny
i węgiel kamienny.

Koparki BWE firmy TAKRAF mają bardzo szeroki wachlarz zastosowań, maszyny obejmują szeroki zakres wydajności, aż do 20 000 m³/h, a wysokości półek roboczych wynoszą od poniżej 5m. do ok. 50m. W większości zastosowań BWE są podłączone z systemem przenośników taśmowych lub zwałowarki.

Systemy TAKRAF są projektowane specjalnie pod kątem wymagań klientów oraz zawierają różne rozwiązania zgodnie z ich konkretnym zastosowaniem, w tym rzeczywistymi warunkami w miejscu pracy.

W rezultacie można zastosować kompaktowe lub wielkogabarytowe BWE, w zależności od wymaganej wysokości urabiania, szerokości skarpy i długości półki roboczej.

Kompaktowe koparki najlepiej nadają się do kopalń z krótkimi półkami i trudnymi, nieregularnymi warunkami pracy; mając na uwadze, że duże maszyny lepiej nadają się do pracy w kopalniach z płaskimi wyrobiskami z niejednolitą skałą, dużymi półkami i regularnymi złożami mineralnymi.

Głównymi elementami BWE są: koło czerpakowe z czerpakami, napęd koła czerpakowego na czubku wysięgnika koła, wysuwane nadwozie z wysięgnikiem przeciwwagi, konstrukcja z podwoziem gąsienicowym i wysięgnik do transportowania lub jednostka załadowcza (zamontowany gąsienicowy most załadunkowy) do transportowania materiału na stół załadowczy.

BWE należą do największych pojazdów lądowych, jakie kiedykolwiek zbudowano. Największa koparka, to konstrukcja TAKRAF SRs 8000, o masie 14.200 ton, transportuje 240.000 m3 (nadkładu) dziennie – ale to tylko jeden z przykładów maszyn – zaczerpnięty z rozległej historii sprzed prawie 100 lat, tradycji, doświadczenia i produkcji koparek firmy TAKRAF.


 

6. POPRZECZNE PRZENOŚNIKOWE MOSTY PRZERZUTOWE 

Poprzeczne przenośnikowe mosty przerzutowe do składowania nadkładu bezpośrednio do wyrobiska.

Poprzeczne mosty przenośnikowe są przeznaczone do pracy w specyficznych warunkach (przy prawie poziomych warstwach geologicznych o prawie jednakowej grubości). Bez dodatkowego wyposażenia, przenoszą nadkład w poprzek odkrywki i zrzucają go bezpośrednio w wydrążonym obszarze wykopu. Charakterystyczną cechą są dwie główne podpory – jedna podpora po stronie urabiania i jedna podpora po stronie zrzutu. Konstrukcja mostu zawiera jeden lub więcej równoległych przenośników taśmowych z kilkoma punktami przeładunku. Pomosty przenośników poprzecznych mogą być zasilane nawet trzema koparkami czerpakowymi o całkowitej wysokości urabiania 60 m. Oznacza to, że mosty są w stanie składować hałdy do wysokości 80 m. Eksploatacja pod mostem oraz parametry geotechniczne i bezpieczeństwa determinują łączną długość mostu do 460m przy odległości między podporami 270m. Możliwe są również alternatywne koncepcje ze wspornikami montowanymi na gąsienicach i podłużnymi wysięgnikami.

W Niemczech działają cztery mosty przenośnikowe firmy TAKRAF o maksymalnej wydajności do 30000 m³/h.


 

7. ŻURAWIE SŁUPOWE 

Urządzenia ułatwiające bezpieczną wymianę ciężkich elementów. 

Firma TAKRAF jest w stanie zaprojektować i dostarczyć żurawie w szerokim zakresie rozmiarów i wymagań, w celu zaspokojenia najbardziej wymagających potrzeb klientów w zakresie utrzymania i konserwacji oraz bezpiecznej i wydajnej wymiany ciężkich elementów.


 

 

8. WÓZKI SERWISOWE

Wózki serwisowe ułatwiają konserwację przenośników w tunelach i pozwalają na zmniejszenie przekroju poprzecznego tunelu.

Na całej długości przenośnika taśmowego są zamontowane koła lub rolki podpierające; a na długich naziemnych systemach przenośnikowych ich ilości są liczone w tysiącach. W celu zwiększenia wydajności i obniżenia kosztów eksploatacji całego układu; a także uniknięcia ryzyka dalszego uszkodzenia elementów, a nawet potencjalnego wybuchu pożaru, zużyte lub uszkodzone rolki należy wymienić tak szybko, jak to tylko możliwe.  Przeprowadzanie konserwacji na przenośnikach taśmowych – szczególnie w tunelach lub na podwyższonych konstrukcjach – jest wyzwaniem dla wszystkich stron zaangażowanych na budowie. Pas taśmy należy podnieść, a rolki pośredniczące (o masie pojedynczej części nawet ok. 50 kg lub większej), wymienić. W tunelach, gdzie przestrzeń jest mocno ograniczona, a pracę należy wykonać ręcznie, kwestia wolnej przestrzeni staje się naprawdę krytyczna.  Powiększanie rozmiarów tunelu w celu bardziej efektywnego prowadzenia konserwacji, a także zwiększenia bezpieczeństwa i względów łatwości dostępu do przenośnika, jest prawie niemożliwe i spowodowane znacznymi kosztami, które należy ponieść, w takie sytuacji należy znaleźć inteligentne, nowe rozwiązania.

Firma TAKRAF zaprojektowała i stworzyła swój własny wózek serwisowy jako sposób na pokonanie w/w problemu, gdzie wózek serwisowy umożliwia dostęp do dowolnego miejsca wzdłuż całego przenośnika taśmowego, w możliwie najkrótszym czasie.

Wózek serwisowy jest wyposażony w szereg przydatnych rozwiązań, które umożliwiają bezpieczną i wydajną wymianę rolek w górnej i tylnej części przenośnika taśmowego, w czasie krótszym niż 15 minut. Wózek jest wyposażony w urządzenie do podnoszenia taśmy, które bezpiecznie podnosi pas z dala od rolki, wymagającej wymiany. Obsługa rolek jest wspierana przez mały dźwig serwisowy, z rolkami przymocowanymi do żurawia za pomocą specjalnego urządzenia. W związku z czym zarówno nowe jak i zużyte rolki są wygodnie przechowywane w specjalnym miejscu z boku ramy wózka konserwacyjnego.

W zależności od maksymalnego nachylenia przenośnika, wózek może wykorzystywać koncepcję napędu opartą na tarciu pomiędzy napędzanymi kołami lub koncepcyjnym rozwiązaniem napędu, jakim jest łańcuchowy układ napędowy. W podobnym duchu dostępne są również różne opcje zasilania, od generatora diesla do szyny zasilającej wzdłuż przenośnika.

Wózek serwisowy TAKRAF jest bezpiecznym i skutecznym narzędziem zapewniającym bezpieczeństwo personelu i skuteczną wymianę rolek.


 

9. PRZEJEZDNE MOSTY TAŚMOWE 

Przejezdne mosty taśmowe (MCB) działają jako elastyczne połączenia między maszynami urabiającymi i przenośnikami pracującymi na skarpach oraz zwiększają zasięg działania całego układu.

 

Firma TAKRAF projektuje i rozwija pracę MCB mobilnych przenośników, jako łączników pomiędzy innymi maszynami urabiającymi.  Maszyny gąsienicowe są maszynami „wielozadaniowymi”, składającymi się głównie z jednego segmentu pomostu transportowego wspartego na dwóch podwoziach gąsienicowych.

MCB działają jako elastyczne połączenia między maszynami urabiającymi a przenośnikami, zwiększając zasięg działania układu. Dodatkowo MCB mogą być używane do łączenia różnych poziomów wysokości półek.

Te maszyny są specjalnie zaprojektowane pod kątem wymagań klientów oraz, zawierają różnego rodzaju rozwiązania w zależności od ich konkretnego zastosowania, w tym rzeczywistych warunków pracy w terenie. TAKRAF dostarczył MCB o szerokości taśmy od 1400mm do 1829mm i efektywnymi długościami mostów do 150 m. W razie potrzeby maszyny można wyposażyć w urządzenia poziomujące, aby uniknąć poprzecznego pochylenia przenośnika


 

10. MOBILNE PRZĘSŁA ZAŁADOWCZE 

 

Mobilne przęsła załadowcze do zwałowania nadają się do szybkiego wysypu z niewielkimi wysokościami zasypu do prac głębokiego i wysokiego zwałowania.

Mobilne przęsła załadowcze do zwałowania nadają się do szybkiego zwałowania
z niewielkimi wysokościami zasypu do prac głębokiego i wysokiego zwałowania. MSB składają się z kilku, do 100 m, prostych połączonych segmentów mostu z oddzielnymi pojedynczymi lub podwójnymi gąsienicami i pojedynczym przenośnikiem taśmowym. Urobek jest wyrzucany za pomocą krótkiego, elastycznego, w razie potrzeby, podnoszonego wysięgnika zrzutowego, który jest zintegrowany z wózkiem jezdnym poruszającym się na całej długości mostu.

MSB mogą zwałować po kole w trybie obrotu lub wysypów w kształcie prostokąta w trybie pracy równoległej. Dzięki wysuwanym wysięgnikom zrzutowym możliwe jest jednoczesne zwałowanie zarówno niskiego (maks. wysokości na wymagania geotechniczne i bezpieczeństwa), jak i wysokiego poziomu (do 8 m wysokości).

Jeden z ciekawszych projektów : przęsła załadowcze firmy TAKRAF o długości całkowitej od 300 m do 500 m pracują w Chile i Mauretanii (500 m³/h do 5 000 m³/h).


 

11. MOBILNE PRZENOŚNIKI TRANSPORTOWE 

Mobilne przenośniki transportowe (MTC) to urządzenia „wielofunkcyjne”, które służą zarówno zwiększeniu wydajności, jak i elastyczności wielu operacji wydobywczych.

MTC firmy TAKRAF są zaprojektowane do obsługi szerokiego zakresu wydajności różnych materiałów sypkich. Maszyny na podwoziu gąsienicowym poprawiają wydajność każdej operacji wydobywczej i funkcjonują jako elastyczne połączenia między maszynami górniczymi i przenośnikami płaskimi. W ten sposób są one w stanie zwiększyć szerokość pracy całego układu. Maszyny są specjalnie zaprojektowane pod kątem wymagań klientów i zawierają różne rozwiązania zgodnie z ich konkretnym zastosowaniem. Mogą być wyposażone
w oddzielne przenośniki odbiorcze i zrzutowe lub tylko jeden przenośnik. MTC
z pojedynczym przenośnikiem jest powszechnym rozwiązaniem bez konieczności przenoszenia materiału przez środek maszyny. Sekcje przyjmujące i zrzucające przenośnika mogą być podnoszone w celu dostosowania do różnych wysokości punktów zrzutu, a łożysko ślizgowe pomiędzy podwoziem i nadwoziem maszyny pozwala na ruch obrotowy nadwozia. MTC często są wykorzystywane do łączenia różnych wysokości poziomów półek, a zatem wiele konstrukcji maszyn obejmuje dwa niezależne przenośniki zrzutowe. MTC z oddzielnie podnoszonymi wysięgnikami i punktem zrzutowym urobku w środku maszyny pozwala na większy zasięg zwałowania w porównaniu do maszyn jednowysięgnikowych.

Kolejnym rozwiązaniem zapewniającym maksymalną elastyczność jest MTC
z osobno podnoszonymi i osobno odchylanymi wysięgnikami. Oprócz łożyska obrotowego pomiędzy podwoziem a nadwoziem, przewidziano również drugi ruch obrotowy między wysięgnikiem odbierającym a wysięgnikiem zrzutowym. W celu zagwarantowania stabilności maszyny w każdym położeniu, wysięgnik odbierający został wyposażony w przeciwwagę, w konsekwencji środek ciężkości takiej maszyny jest wyższy niż w przypadku innych maszyn.

W wyniku ciągłych innowacji i rozwoju, wraz z dokładnym uwzględnieniem unikalnych wymagań klientów, jesteśmy w stanie zaspokoić najróżniejsze potrzeby związane z działaniem MTC.


 

12. KRUSZARKI WSTĘPNE 

Kruszarki wstępne są pierwszym krokiem w przetwarzaniu materiałów i / lub łączeniu między maszyną górniczą a przenośnikiem taśmowym.

Kruszarki wstępne mogą być wyposażone w kruszarki żyratorowe, kruszarki szczękowe, systemy dwuwałowe, kruszarki dwurolkowe, kruszarki udarowe lub kruszarki młotkowe, w zależności od właściwości materiału i wymaganej przepustowości.

Zapewniamy mobilne, pół-mobilne lub stacjonarne systemy i współpracujemy z klientami, w celu wyboru najbardziej odpowiedniego rodzaj maszyny w zależności od złoża kopalni, planu kopalni i metody wydobywczej.

Firma TAKRAF dostarcza w pełni mobilne instalacje do kruszenia wyposażone w gąsienice, koła lub mechanizmy kroczące. W pełni mobilne urządzenia do kruszenia są zasilane bezpośrednio za pomocą czerpaków lub ładowarki kołowej i nie są do tego wymagane żadne wózki transportowe.

Znaczna liczba kopalń na całym świecie wybiera półmobilną instalację do kruszenia. Instalacje te są zaprojektowane w sposób, który umożliwia, w zależności od rodzaju ich pracy, przemieszczenie za pomocą transporterów gąsienicowych i/lub przyczep wielokołowych. Dzięki elastyczności w przenoszeniu kruszarki można zoptymalizować odległości przemieszczania się ciągników siodłowych i przenośników taśmowych w czasie eksploatacji kopalni; wszystko w celu zapewnienia zwiększonej wydajności pracy kopalni.  Wybór optymalnej lokalizacji zakładu kruszenia jest podstawowym kryterium dla zmniejszenia liczby wymaganych pojazdów transportowych.

W kopalniach lub kamieniołomach, w których występują złoża mineralne w mniejszym skupieniu i/lub w niewielkich odległościach między skarpą a odkrywką, najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest stacjonarna instalacja do kruszenia.  Różnice w produkcji można łatwo dopasować, zwiększając lub zmniejszając liczbę pojazdów transportowych.

Firma TAKRAF dostarczyła ponad 40 instalacji do kruszenia dla prawie wszystkich materiałów o wydajności od 300 t/h do 14 000 t/h.


 

13. GŁOWICE PRZESUWNE 

Głowice przesuwne to urządzenia przeznaczone do szybkiego przesuwania ciągów przenośników przesuwnych.

Przenośniki płaskie pracujące razem z maszynami urabiającymi i zwałowarkami mają konstrukcję umożliwiającą ich przesunięcie. W celu okresowego przemieszczania przenośniki tego typu, ich moduły są wyposażone w stalowe podkłady i szyny aby umożliwić łatwe ich przesuwanie. Procedura zmiany położenia jest wykonywana poprzez przesunięcie za pomocą pojazdów, które poruszają się wzdłuż linii przenośnika i przesuwaj przenośnik drobnymi krokami do nowej pozycji. Przesuwający się pojazd ma specjalnie zamocowaną głowicę na prowadnicy szynowej przenośnika.

Nasz asortyment obejmuje również zmianę konstrukcji głowicy i testowanie jej w naszych własnych warsztatach. Głowice przesuwne są przystosowane do konkretnego typu szyny i pojazdów przesuwnych używanych w konkretnej kopalni.


 

14. ZWAŁOWARKI 

Zwałowarki są zaprojektowane jako zwałowarki jednowysięgnikowe, kompaktowe dwupoziomowe lub konwencjonalne zwałowarki z zawieszonym na linach wysięgnikiem zrzutowym do głębokich i wysokich operacji zwałowania.

Zwałowarki są przejezdnymi maszynami wyładowczymi, przeznaczonymi do pracy ciągłej, które odbierają materiał z kosza załadowczego przenośnika zrzutowego, za pośrednictwem wózka zrzutowego lub ruchomych przenośników transportowych. Głównymi częściami zwałowarki są wysięgnik odbierający z lub bez podwozia z bieżnią gąsienicową, nadwozie, oraz wysięgnikiem zrzutowy.  Według potrzeb pracy wysięgnik zrzutowy może zostać unieruchomiony, podniesiony lub przesunięty.

Zwałowarka jest w stanie zwałować nisko, co da płaską powierzchnię dla jednego z kolejnych bloków zwałowych lub zwałować wysoko po drugiej stronie przesuwnego przenośnika pracującego na skarpie. Głównym kryterium projektowym jest długość wysięgnika zrzutowego, określona przez wymaganą wysokość zrzutu i szerokość bloku, a także właściwości urobku spełniające wymagania bezpieczeństwa (stabilność zwałowiska samego w sobie, bezpieczeństwo sprzętu na zwałowisku).

TAKRAF oferuje zwałowarki o zwartej konstrukcji lub duże, z długimi wysięgnikami zrzutowymi wysokich poziomów zwałowania i bezpiecznych zwałowisk. Wydajność wynosi do 20 000 m³/h. Długość wysięgnika zrzutowego może osiągnąć 195 m, taki właśnie zabudowano na zwałowarce przerzutowej w Rosji.

Zwałowarki przerzutowe są częścią wysoce wydajnego bezpośredniego systemu urabiania.  Otrzymują materiał bezpośrednio z koła czerpakowego / koparki łańcuchowej.  Wysięgnik zrzutowy tych zwałowarek dosięga otwartego wykopu i przenosi materiał bezpośrednio na miejsce składowania.

Zwałowarki przerzutowe TAKRAF działają w Rosji (8800 m³/h, długość belki 195m) i na Węgrzech (5 200 m³/h, długość wysięgnika 165m).


 

15. TRANSPORTERY GĄSIENICOWE 

Transportery gąsienicowe to ciężkie maszyny górnicze przeznaczone do transportu
i przemieszczania ciężkich i dużych jednostek urządzeń górniczych oraz zakładów przeróbczych, takich jak stacje czołowe lub zwrotne przenośników taśmowych, segmenty konstrukcji przenośników, półmobilne kruszarki, przenośniki płytowe lub taśmowe, zbiorniki buforowe i przeciwwagi.

Firma TAKRAF rozpoczęła budowę transporterów na początku lat 90 ubiegłego wieku, co gwarantuje najwyższą wydajność, bezpieczeństwo oraz wygodną obsługę techniczną już dziś. Nasze transportery są specjalnie zaprojektowane dla potrzeb klienta. Geometria, ładowność, wydajność jazdy oraz opcjonalne wyposażenie nadwozia mogą być wybrane przez klienta.

Produkcja  obejmuje maszyny o ładowności od 200 ton do 1200 ton.  Nasze transportery mogą być wyposażone w kabinę operatora lub nie. Specjalne wyposażenie
oraz urządzenia zapewniające bezpieczeństwo, monitorowanie stanu oraz udogodnienia, takie jak zdalne sterowanie, sprzęt przeciwpożarowy, PLC TAKRAF, różnego rodzaju czujniki, GPS lub projekt według standardów klienta/kraju są wybierane przez nabywcę.

Transportery są w pełni zmontowane i przetestowane w fabryce, co zapewnia szybkie ich uruchomienie na miejscu.